کامپیوتر جرثقیل

سیستم ایمنی و مانیتورینگ جرثقیل که اصطلاحا به آن کامپیوتر جرثقیل یا LMI یا HMI یا DCMS یا AML گفته میشود ، عبارت است از یک پکیج کامل ، شامل صفحه نمایشگر و چندین سنسور ، به منظور کنترل و نظارت دقیق بر روی رفتار جرثقیل

کمپانی های سازنده جرثقیل،بر طبق اصول مهندسی و نوع طراحی جرثقیل ، یک جدول بار (LOAD CHART) برای هر یک از محصولات خود ارائه میدهند که نهایت توان باربرداری جرثقیل ، در شرایط مختلف ( طول بوم ، زاویه دکل ، تعداد لای وایر ، نحوه استقرار بر روی جک های تعادل ، پوزیشن و طول جیب و …) را نشان میدهد.

هدف از ارائه جدول بار یا جدول لودچارت ، این است که اپراتور جرثقیل ، خارج از توان باربرداری ، اقدام به لیفت بار یا کار با جرثقیل ننماید . به منظور بالا بردن ضریب ایمنی و به صفر رساندن خطای انسانی ، این وظیفه مهم را کامپیوتر های جرثقیل انجام میدهند . به گونه ای که در هر لحظه ، با پردازش اطلاعات ورودی از سنسورها ، و مطابقت با وزن بار و جدول لود چارت ، نهایت توان باربرداری را نمایش میدهند و در صورت خارج شدن از توان باربرداری ، عملکرد جرثقیل به طور خودکار قطع خواهد شد و با آلارم هشداری ، اپراتور و اطرافیان را با خبر میسازد.

نمونه ای از کامپیوتر های جرثقیل

امكانات سيستم ايمنی كامپيوتر جرثقيل

در هر لحظه وزن بار ، زاويه بوم ، طول بوم ، حداكثر با مجاز ، درصد ريسك ، شعاع كار و ارتفاع بوم از زمين بر روي مانيتور نمايش داده مي شود و با آگاه نمودن اپراتور جرثقيل از وزن و مختصات بار از استرس اپراتور مي كاهد .

جدول بار برداري جرثقيل در حافظه سيستم ثبت مي شود و در هر لحظه وزن بار با وزن مجاز مقايسه مي شود و در صورتي كه اپراتور به اشتباه و يا عمدا بخواهد اقدام به بار برداري بيش از مقدار مجاز ظرفيت نمايد ابتدا در 90 در صد خطر هشدار داده و سپس كار جرثقيل را به صورت اتوماتيك قطع مي نمايد .

بعضي از جرثقيلهاي كاميوني مجاز به بار برداري بر روي سر جلو نمي باشند كه در اين مواقع جرثقيل از عمليات بار برداري جلوگيري مي نمايد و يا ظرفيت مجاز را متناسب با آن حالت كاهش مي دهد .

در بعضي از مواقع اپراتور جرثقيل تلسكوپ را به طور صحيح بيرون نداده و به عنوان مثال تلسكوپ ضعيف را جهت برداشتن بار سنگين استفاده مي نمايد كه در بسياري باعث خميدگي تلسكوپ مي گردد كه در اين موارد سيستم ايمني از بيرون دادن اشتباه تلسكوپ جلوگيري مي نمايد و سيستم به صورت اتوماتيك قطع كرده و بيرون آمدن تلسكوپ جلوگيري مي نمايد.

قطع كن قلاب راه اندازي مي شود و از برخورد قلاب با قرقره هاي سر بوم جلوگيري مي نمايد .

در جرثقيلهاي بوم خشك (شبكه اي ) قطع كن بوم نيز راه اندازي مي شود كه برگشتن بوم به عقب جلوگيري نمايد.

معمولا در جرثقيلهاي مختلف تعداد لاي سيم هوك از يك تا 14 لا متغير مي باشد كه اپراتور بايد متناسب با افزايش وزن بار تعداد لاي سيم را نيز افزايش دهد در صورت اشتباه بودن تعداد لاي سيم ممكن است به سيم جرثقيل بيش از حد استاندارد و تعريف شده فشار وارد آمده و سيم پاره شود كه اين سيستم در اين مواقع از كار جرثقيل جلوگيري مي نمايد و كار جرثقيل را قطع مي نمايد.

در صورتي كه جك پايه جرثقيل در حين عمليات بار برداري به مرور در زمين فرو رود و يا به علت خرابي خالي كند باعث به هم خوردن تراز جرثقيل و واژگوني جرثقيل مي گردد كه اين سيستم داراي سنسور تراز مي باشد و به اپراتور هشدار داده و از كار جرثقيل را به صورت اتوماتيك قطع مي كند.

سرويسهاي پيشگيرانه جرثقيل شامل تعويض روغن و فيلترها ، گريسكاري ، بازديدها در حافظه سيستم قرار داده مي شود و در صورتي كه به عنوان مثال بايستي بعد از 200 ساعت كار روغن موتور تعويض و پس از 1000 ساعت فيلتر روغن هيدروليك تعويض شود پس از رسيدن كاركرد جرثقيل به اين مقادير بر روي مونيتور انجام اين موارد ياد آوري مي شود و بعد از تاييد انجام آن كنتور اين فعاليت صفر مي شود.

طول جكهاي كشويي اندازه گيري مي شود و بر روي مونيتور نمايش داده مي شود در صورتي كه اپراتور جكهاي كشويي را به طور كامل بيرون ندهد ظرفيت مجاز جرثقيل نيز متناسب با آن كاهش پيدا مي كند .

سرعت باد بر روي مونيتور نشان داده مي شود و در صورتي كه وزش باد بيش از حد مجاز شود كار جرثقيل قطع مي شود.

سيستم مي تواند به صورت سخنگو باشد و خطاهاي صورت گرفته را به صورت گفتاري اعلام نمايد . سيستم مي تواند مجهز به دور بين مدار بسته بر روي سر بوم وينچها گردد تا اپراتور تسلط بيشتري بر عمليات بار برداري داشته باشد.

با توجه به اينكه كليه جرثقيلها داراي ضريب ايمني 15 تا 25 درصد مي باشد لذا اين سيستم داراي امكان خارج كردن سيستم كامپيوتر از مدار مي باشد كه بسته به نظر مشتري به صورت سوييچ كليد دار ، و يا رمز نرم افزاري قرار داده مي شود و در صورتي كه كاربر جرثقيل صورت استثنا بنا به ضرورت و شرايط اضطراري بخواهد عمدا اقدام به بار برداري بيش از جداول بار برداري ( استفاده از 15 تا 25 درصد ضريب ايمني جرثقيل ) نمايد اين امكان با شرايط محدود و موقت وجود دارد.

-اپراتور مي تواند به صورت دستي هر يك از حركات جرثقيل را محدود نمايد به عنوان مثال درصورتي كه در زير سقف به ارتفاع 25 متر كار مي كند مي تواند فاصله سر بوم از زمين را با دادن عدد 25 به سيستم محدود نمايد به اين صورت در اين ارتفاع سيستم به طور خودكار قطع مي كند.

و از بر خورد سر دكل به سقف جلوگيري مي نمايد . همين مورد مي تواند در مورد وزن بار ، زاويه بوم ، طول بوم و شعاع كار انجام شود و مقدار حداقل ويا حداكثر آنها را محدود نمود.

مزایای فنی سیستم

از بروز حوادث جاني و مالي در حين كار با انواع جرثقيل جلوگيری میكند.

اين سيستم قابل نصب بر روي تمامي انواع جرثقيلها متحرك تلسكوپي ، بوم خشك ، تاور كرين ، سقفي و دريايي و ساير انواع جرثقيل با سيستمهاي محرك برق ، هيدروليك ، پنوماتيك و مكانيك و … مي باشد.

داراي گارانتي نرم افزاري ومادام العمر مي باشد به اين معني كه در صورت تعويض قطعاتي كه برنامه نويسي بر روي انها انجام شده است به صورت رايگان كپي برنامه برروي آن انجام شده و تحويل مي گردد.

داراي گارانتي قطعات ( سخت افزاري ) يك ساله مي باشد.

كليه سنسورهاي كامپيوتر قديمي جرثقيل و نيز هر سنسور مشابهي از هر شركت سازنده به اين سيستم قابل اتصال است . لذا از لحاظ قطعات يدكي هيچ گونه مشكلاتي ندارد.

در صورت تعويض سنسورها و جايگزيني آن با سنسور با رفتار متفاوت اين سيستم بدون احتياج به لب تاپ و با سادگي با يك آموزش مختصر به صورت لمسي بر روي مونيتور سنور جديد قابل تنظيم با و تطبيق با سيستم مي باشد .

قطعاتي كه بر روي سيستم داراي طول عمر كمتري مي باشند چند عدد اضافه به صورت رزرو بر روي برد قرار داده شده است كه در صورت خرابي اين قطعات نيازي به تعمير برد نمي باشد و به سادگي با زدن يك كليد و با جابجايي سيم در ترمينال قطعه رزرو وجايگزين مي شود .

ساير قطعات الكترونيك و آي سي ها قطعات سيستم به صورت فيشهاي نر و ماده و سوكتي طراحي شده و با سادگي بدون نياز به لحيم كاري قابل تعويض مي باشد.

با توجه به قابليت انعطاف زياد سيستم از لحاظ تطبيق با قطعات و سنسورهاي مختلف از لحاظ قيمت نيز داراي رنج وسيعي متناسب با نظر مشتريان مي باشد .

سيستم از لحاظ نرم افزاري داراي انعطاف زيادي مي باشد و مشتريان مي توانند بنا به سليقه و شرايط خاص كار خود تغييراتي در منو و عملكرد سيستم بدهند .

بسياري از سوييچها و سنسور ها داراي عيب ياب مي باشند و در صورت خرابي و قطعي مدار بر روي مونيتور ايراد مورد نظر نمايش داده مي شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *