بیشتر جرثقیل های موجود در بازار ایران جزو اقلام وارداتی هستند.البته بعضی از شرکت های داخلی نیز اقداماتی در خصوص مونتاژ و ساخت برخی برند ها داشته اند اما نکته در اینجاست که این اقدامات تنها در حوزه دستگاه های سبک و نیمه سنگین صورت گرفته است البته گفتن این نکته نیز باعث افتخار است که اخیرا شرکت لجور اراک با یک طراحی منحصر بفرد دست به تولید جرثقیل های سنگین زده است و امید است با حمایت مسولین شاهد افزایش تولید این شرکت باشیم.
اما همانطور که اشاره شد در بحث واردات شرکتهای بسیاری اقدام به واردات این ماشین آلات کرده اند اما با توجه به تعداد زیاد واردات ماشین الات ژاپنی سهم بیشتری در بازار ایران داشته اند و یکی از دلایل عمده این امر قیمت مناسب و ارتباطات و دسترسی به بازار های خرید و فروش برند های ژاپنی بوده است ودیگر اینکه برخی مسائل سیاسی مثل اقدامات تحریمی برخی کشور ها و عدم دسترسی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش هزینه های نگهداری ماشین را بالا برده و به نوعی رغبت به خرید و فروش در بعضی برند ها موجب سردی بازار آن ماشین آلات شده است.
در حال حاضر ترانسپورت عمده واردات جرثقیل از طریق بندر گناوه در استان بوشهر و بندر عباس استان هرمزگان صورت میگیرد و همین امر موجب رونق بازار خرید و فروش در این مناطق شده است اما باید اضافه کرد بازار واردات که تعیین کننده قیمت این ماشین الات است همواره تاثیر پذیری مستقیم از تغییر در قوانین وارداتی افزایش نرخ گمرکی و ممنوعیت های وارداتی تغییر در تعاریف شرایط استاندارد های ورود کالا و حتی افزایش نرخ حمل و نقل و غیره بوده است.
سایت ایران فرازبوم قصددارد با همکاری علاقه مندان و فعالان در واردات جرثقیل اخبار به روز بازار را در اختیار مردم قرار دهد و در این راستا از علاقه مندان دعوت به همکاری می شود.